Určite sa aj vám stalo, že vás napadla nejaká melódia. Len tak.Možno nič- moc, a možno geniálna. Je navždy stratená, pretože ste ju nezapísali. Ako je možné premeniť melódiu ktorú mám v hlave na guličky a paličky v uzučkých riadkoch,je pre mňa nepochopiteľnejšie, ako Feymanova kvantová elektrodynamika.
A teraz si predstavte, že by to dokázal každý . A nielen to. Dokázal by základný motív obmieňať v nekonečných variáciách, transpozíciách, vyzdobiť drobnými zmenami rytmu. Potom by skladbu rozpísal na jednotlivé party pre celý symfonický orchester. Alebo len pre sláčikové kvarteto.Vedel by si predstaviť, ako to bude znieť, keď túto pomalú časť budú viesť husle, a inú zase hoboje a klarinety.Nazval by to fuga, kantáta, oratórium, symfónia, podľa rozsahu.
Keby som niečo také dokázal, čo by som asi tak spáchal? Určite niečo o prírode, lebo robím do záhradníčiny. Meditácia v Japonskej záhrade - husle a orchester. Orchester navodí predstavu letného dňa, pomaly tíchne a husle hrajú jemnú melódiu. Niekoľkokrát sa to zopakuje, ako obraz neodbytnej myšlienky. Záhrady vo Versailes - symfonický orcester. Dominovali by harfy, melódia by bola komplikovaná, prelínajúca sa, samá kudrlinka a ozdoba.Presne tak, ako popletené barokové záhradné nezmysly. Alebo: Letná búrka v Anglickom parku.- Skladba pre bicie. 6 párov kotlov, marimby, xylofóny. Viem si to predstaviť. Bolo by to nádherné, jemné, aj vzrušujúce.
Našťastie to nedokážem!!!
Pretože by to bola určite neprekonateľná hovadina, blbosť a gýč.
A teraz tá desivá predstava.
Stolár by napísal veľkolepé oratórium : Pásová píla.- Symfonický orchester, organ, tri zbory. Dedov hoblík - jemná, tichá skladba pre sláčikové kvarteto. Kladivo....a môj palec - experimentálna skladba pre klavír, plná výbuchov emócií.
Kominár by slakladal krátke,rytmické, veselé skladby, veľmi populárne už len pre ich názvy so silne erotickým podtónom.
Zamilovaná mládež v puberte by vyrábala sladké, ulepené skladby pre sláčikové kvarteto ako na bežiacom páse.Hemžilo by sa to tam pojmami ako: zlomené srce, na večné veky, spolu aj do hrobu.
Riaditeľ banky by napísal operu v štyroch dejstvách s jednoduchým názvom: Krach. V poslednom dejstve sa hlavný hrdina obesí. Visiac na slučke zaspieva poslednú áriu, ktorá sa stane úžasne populárna: peňeži, prachy, peňáze eurá, libry aj doláre
Chirurg by zložil krásnu kantátu: Moje prvé slepé črevo, a tragickú skladbu: trasúce sa ruky.
Bača na salaši by sa preslávil symfóniou: moja najmilšia. Kritici by sa vzácne zhodli, že dať skladbe tak silný erotický náboj sa ešte nikomu nepodarilo.
Krmič kráv by sa realizoval v štvordielnej skladbe : môj rok. 1 jarná paša 2 voňavé seno 3 siláž 4 hlad Všetko podané v minimalistickom duchu, posledný diel tvorí len ticho.
A tak ďalej, a tak podobne.