reklama

Úprimne sa divím

Ako sme to detstvo mohli prežiť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Bol som "doma" teda tam, kde som strávil prvé roky života. Stretol som kamaráta, a zaspomínali sme si.

 Ako sme o biednu brezu priviazali konopný povraz pochybných kvalít a spúšťali sa na ňom zo steny opusteného kameňolomu. Veľká sranda bola, keď sme na lane viseli traja, a ono sa pretrhlo! Ako je možné, že sa nikomu nič nestalo, doteraz nechápem.

 Alebo ako sme chceli vidieť dúhu zo spodu, a utekali sme až do najbližšej dediny v studenom daždi. Následkom bol taký zápal pľúc, že som v horúčke už nespoznal ani vlastnú mamu. Lekár povedal, že prevoz do nemocnice by som nezvládol, tak ma len balili do mokrých uterákov, a div sa svete, pomohlo, a prežil som to.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Obľúbená zábava bola skákať na neďalekej stavbe zo starého žeriavu do kopy piesku. Kto skočil z tretieho poschodia, bol frajer. Alebo u starého otca na dedine skákať v humne z povaly do kopy sena. Čím menšia kopa, tým si bol väčší borec. Koľkokrát niekomu (aj mne) "vyrazilo dych" a museli ma kamaráti preberať. Bungee jumping bez lana. 

 Ale najradšej sme boli pyrotechnici. Celuloidové pravítko, prášok do pečiva, kakao, sanitra s cukrom, pušný prach vysypaný zo slepých nábojov, s tým všetkým sa dali robiť ohnivé experimenty. Potom prišli do módy guličky zo zmesi hliníkového prášku a "suríka." Krásne trieskali a robili veľké čierne fľaky kde dopadli. Doplatil na to iba jeden z nás. Mal guličiek plné vrecko, a jednu hodil na detskom ihrisku. Deti sa rozrevali, iba jeden drobec vzal kameň a hodil po ňom. Trafil ho do toho vrecka! Následný výbuch mu vytrhol zo stehna riadny kus mäsa.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Keď bol ohňostroj, nie všetky svetielka vybuchli. Tak sme pobehali kukuričné pole, a nazbierali sme za krabicu tabletiek veľkých asi ako dymogam.

Keď ste ju zapálili, vytvorila jasný záblesk ako starodávne magnéziové blesky. Vrcholným číslom bola výroba bomby. Tabletky napchaté v olovenom plechu. Odpálili sme ju v šope, schovaní za skriňou. Rana to bola ozaj poriadna. Zo šopy sa valilo obrovské množstvo bieleho dymu, pokiaľ oko dovidelo, dospelí vybehli na balkóny, chvíľu sme nepočuli, a olovený plášť záhadne zmizol.

 Na všech svätých pri soche Panny Márie pálili ľudia sviečky v takom množstve, že na schodoch vznikla vrstva vosku 5cm hrubá. Cestou zo školy odlomiť kus a šup do tašky. V záhrade roztopiť v starej rajnici, prihodiť farbičky voskovky, naliať do fľaše, a keď sme ju rozbili, mali sme krásnu, farebnú sviečku. Až raz sme priveľmi zakúrili, parafín začal dymiť a potom vzbĺkol.Zahasíme, pomyslel som si, a nalial za hrnček vody. Z rajnice sa zdvihol ohnivý stĺp, a hore sa roztiahol do gule ako atómový hríb. Nádhera!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Akurát že ja som nemal obočie, ale zato som mal peknú plešinu.

Neskôr sme recept vylepšili pridaním oleja, a našli sme väčší hrniec. Až sme raz vyrobili taký obrovský hríb, že ho zbadali policajti až v meste, a atómové pokusy nám rodičia zatrhli. 

 Nevedel som plávať, ale vody som sa nebál, tak som sa tri krát vážne topil. Ale plávať som sa naučil!

Na stavbe výkop plný vody, z potiahnutých paliet sme si robili plte. Aj ja. Lenže tá moja -ako sa ukázalo - ma neunesie. Tak som sa ocitol po krk vo vode, vonku okolo nuly. Kým som prišiel domov, šaty na mne zmrzli na plech. Tentorkát nebol zápal pľúc.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Keby som mal syna, a stváral by takéto veci, modlím sa, nespím od strachu, skončím na psychiatrii, alebo ho priväzujem o radiátor..

 A možno nie. Keď sa to podarilo prežiť mne, prečo nie jemu? Detstvo si treba užiť, sranda musí byť, a adrenalínu vyplaveného do krvi sa treba zbaviť.

Inak Vám hrozí infarkt.

Ján Spišiak

Ján Spišiak

Bloger 
  • Počet článkov:  106
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Rozprávkyo obyčajných ľuďoch.o ich neobyčajných osudocho láske o smrtio všetkom, čo je medzi týma o všeličom, čo je okolo nás Zoznam autorových rubrík:  rozprávkyaj nerozprávky

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu