reklama

Fajky - moja posledná vášeň.

A  čo všetko s nimi súvisí.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

 

Natrafil som na pojem fajka "zo Škótskeho vresu" a nie a nie zistiť čo je to za rastlinu, čo ma ako botanika dosť štvalo.

 Náhoda tomu chcela, že som o pár dní natrafil v jednom pube na partiu chlapov. Sedeli pri dlhom stole, a všetci fajčili fajku. Títo by to mohli vedieť, napadlo ma. Aj vedeli. Je to Arbutus unedo. Ale oni mali fajky z briáru, čo je erika arborea. Kvôli tomu, že drevo má krásnu kresbu, arbutus nijakú, aj keď je rovnako vhodný. Tak isto oliva, alebo krušpán.Vedeli o fajkách snáď všetko, dlho som ich počúval a obdivoval fajky s nádhernou kresbou.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Práve vtedy zaviedli "samozahášacie " cigarety. Keď ju položíte a neťaháte, zhasne.To ma dožralo. Nestačí, že do seba ťahám dechty, benzpyrén, fenantrén, nikotín a iné jedy,ešte mi tam páni z EU budú bohvie čo prisýpať.

 A išiel som si kúpiť fajku - kukuričku za 2 eurá, a čerešňový tabak.

Betka - moja prvá
Betka - moja prvá (zdroj: Spišiak)

Moja prvá - Betka

Prekvapenie prvé : pomerne malá fajka horela pol hodinu. Neskôr aj 3/4.

Druhé, celá miestnosť ešte dlho príjemne čerešňovo voňala.

 A najdôležitejšie. Keď si raz zapálite fajku, stane sa pre vás symbolom oddychu. Cigarety, to je robota. Len tak pri práci vytiahnete 20. Ale fajka od vás chce aby ste si sadli, oddýchli, porozmýšľali, neodbiehali. Aby ste sa celý deň tešili na tú pol hodinku kľudu večer.Je to meditácia, zkľudnenie, pocit pokoja. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Neskôr zistíte, že vanilka vám nesedí, Sherlok je drahý, ale nenadchne, Petersony sú výborné. Kúpite si "Old dublin" a objavíte latakiu. Tá už nieje pre každého. Kúpite si zopár lacných fajok, niečo vám darujú, a zrazu vám príde zle po šluku z cigarety.

 Načítal som si o fajkách čo som len našiel. Najviac ma očarili fajky zo sepiolitu - morskej peny, známej bežne ako "meerschaum".Občas sú aj v predaji, len tá cena! Jednoduché, len vyfrézované 120 euro, vyrezávané do tvaru zvieracích či ľudských hláv, kvetov, a pod - pár stovák. Okrem toho jediné nálezisko prvotriednej suroviny je v Turecku, a Turci zakázali vývoz suroviny!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Tak som si povedal, že ja ten ich meršaum vyrobím, a materiál nazvem Arménska pomsta.

 Nič jednoduché. Materiál musí zniesť aspoň 700°C. Musí byť ľahší ako voda. Svietivo biely, sklovito lesklý.Musí sa dať rezať nožom, ale byť dostatočne pevný. Už to skúšali mnohí,a bezvýsledne, pretože sa jedná o penu z hydratovaného kremičitanu horečnatého. Takže nejakú náhražku rovnakých vlastností.

 Začal som sádrou. Fajčí sa z nej dobre, žiadna pachuť. Ale: prehrieva sa, je ťažká a rozbitná.

 Proti prehrievaniu pomôže zvlnený povrch. Ruka sa nedotýka priamo komory.

Obrázok blogu

Fajka "kométa" čistá zlatnícka sádra. (Znesie teplotu tekutého zlata 1100°C) 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Oveľa väčší problém bol znížiť hmotnosť. Napadlo ma použiť perlit. Je to penová forma sopečného skla, vyrobená zahriatím na 900°C. Je neuveriteľne ľahký, meter kubický má 15 kg. To je ... aj jeho prekliatie. Skúste do sádrovej kaše zamiešať guličky polystyrénu!

 Dlho mi trvalo, kým som vyrobil homogénnu zmes. Materiál dovoľuje vytvárať zaujímavé povrchové štruktúry, a dá sa farbiť vodovkami aj tušom.

Obrázok blogu

 

 

Obrázok blogu

Najvydarenejšia perlitka "dračie vajce" Náústok z čierneho bambusu (Phylostachys nigra)

 Konečne po dlhých pokusoch som vyrobil naozajstnú sádrovú penu.

Obrázok blogu

Penovka vľavo váži len 1/2 kométy.
 

Obrázok blogu

Iné modely penoviek. Povrchová úprava v štádiu skúšok, preto tie fľaky.

Všetky tieto materiály sú pomerne krehké, skôr málo pevné. (Ináč aj originál meršaum je rozbitný) Tak som vyskúšal pevný obal s ohňovzdornou výplňou.

Obrázok blogu

Jednoduché a lacné riešenie. Fajky - smeťošky.Ideálne prestávkové šlukovky do vrecka.

Obrázok blogu

Riešenie pracné, priam luxusné.

Fajky - bosoráčky. Preparovaná a vyleštená hovädzia kosť. Znak vyrytý zubárskou frézkou a vyplnený čiernym lakom.

Môj vynález:

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Fajka "dážďovka". Hore - na stole, dolu - použitá v daždi.

Obrázok blogu

Prvý pokus o vyrezávanú penovku -vlna. (Nedokončené - chýba poter + lak)

Obrázok blogu

Toto je len taká sranda. Sasanka a pandrava. "Výbežky" sú z ohňovzdorného silikónu - mäkké.

Hádanka:

Obrázok blogu

Z čoho je vystrúhaná táto fajka? Slúži bezvadne už rok.

Ak niekto trpí podobnou úchylkou -snahou vyrábať funkčné fajky z čohokoľvek, nech sa ozve. Prezradím presné receptúry na perlitové zmesi, aj sádrové peny.

ZN. Len vážne.

Ján Spišiak

Ján Spišiak

Bloger 
  • Počet článkov:  106
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Rozprávkyo obyčajných ľuďoch.o ich neobyčajných osudocho láske o smrtio všetkom, čo je medzi týma o všeličom, čo je okolo nás Zoznam autorových rubrík:  rozprávkyaj nerozprávky

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu